Polaroid 190

Månadens kamera är Polaroid 190.



(vi har dock 4 olika varianter hemma, Polaroid SX70, Polaroid land kamera, Polaroid colourpack 2 och Polaroid 190) Men jag har valt att skriva om just denna.

Är dock en kamera som jag inte använder så värst mycket. Men min kära sambo gör det. Dock har jag tagit lite bilder med den så vet vad det handlar om.

Är en väldigt stor och klumpig kamera. Men det är ju alltid himla kul att se resultatet direkt efter att man har tagit bilden.

Polaroid film var på väg att försvinna helt, men polaroid har startat upp igen och säljer en del film i olika format. Det kallas the impossible project.

Finns olika film för kameran, fick en choklad-film av en bekant. Då blev bilderna väldigt old-school lite sepia. Annars är finns dessa filmer bla: polaroids 690, 669, 664, Fuji FP100.

En polaroid kamera är en bra Partykamera. Alla kan få se hur bilden blev på en gång. Lite som den digitala världen.

En grej som jag gillar är att man kan göra himla roliga grejer med polaroidbilden. Nämligen emulsion lift. Man lägger i stort sätt polaroid bilden i varmt vatten. Sen efter ett tag så lossnar bilden från bilden så att säga. Sen kan man rulla på bilden på ett papper och rama in den. Ta en titt på filmen här så får ni lite inspiration.



Sen man man även göra polaroid transfer. Försökte hitta en bra film men kunde inte hitta nån jag tyckte var superbra, men titta på denna så får ni se. http://youtu.be/E2uUliJ8rFQ

Jag brukar gå in på en sida som heter polanoid och kolla på folks vackra polaroidbilder. Gör det du med så kan du se vad man kan göra för vackert med polaroidbilder.

Men nu tar vi oss en liten titt på vad vi har åstakommit.


Så här kan det gå om filmen är lite gammal. Men fint ändå tycker jag.





Så här fint blir det om man lämnar kanterna på polaroiden



Så här blir det om man drar bort filmen ordentligt


Hatt-party då Patrick och Christian försökte se lika ut..


choklad-filmen som jag fick


Kommentarer
Postat av: Fanny

så häftigt! jag var påväg att buda hem en polaroidkamera från tradera, men i sista sekund upptäckte jag att just det formatet på filmen inte tillverkas längre. är det dom formaten som du skrev här ovan som gäller?

2011-12-01 @ 10:20:44
URL: http://fannyhansson.blogspot.com
Postat av: Marie

Till Fanny :) tycker absolut du ska köpa en polaroid! :) den film som jag vet finns är: polaroid 669, 690 ,664. Fuji FP-100 och Fuji 3000 :) kan lägga upp bilder på polaroid kameror som man kan köpa i helgen så vet du vad man ska satsa på :)

2011-12-01 @ 12:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0