Holga

Wohooo nu är det premiär för månadens kamera. Låt mig stolt presentera min gode och trogna vän Holgan.
När jag fyllde 23 år fick jag äntligen min Holga. Jag gillar färgen röd så blev väldans glad över att se denna färgglada kamera. Vi blev inte kompisar på en gång utan efter lite experiment så började vi fatta tycke för varandra.

Hur kommer det sig då att jag ville ha en Holga. Jo vår gode vän Anthony hade en fin grön Holga med sig när han hälsade på oss från Irland. Eftersom jag aldrig tidigare sett nåt liknande blev jag väldigt sugen på att testa det här med Lomo kameror.

Kort sammanfattning av vad som finns på en Holga:
Man kan välja mellan 4 olika färger på blixten. (finns Holgor utan blixt) Man sätter på blixten där bak.
Man kan välja avståndet genom att välja 1 gubbe 2 gubbar flera gubbar eller berg.. på linsen.
Man får själv dra fram filmen genom att vrida.
Finns bulb eller normal-läge undertill.
Man kan välja om vädret är soligt eller molnigt.

Så här ser min Holga ut.
(ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, tagna med Iphone.)




Eftersom den snart är 3år och är gjord av plast har jag börjat tejpa ihop den då den gärna vill öppna sig och förstöra innehållet. Har även tejp över nr hålet så inte ljus ska förstöra filmen när man har färgfilm i.



Det roliga med en Holga är att folk alltid undrar vad det är för nåt. Det ser ju ut som en stor leksakskamera. Alltid kul att få prata lite om Lomo kameror och försöka få folk att bli intresserade.

Tänkte visa er lite hur olika bilder man kan få beroende på vad man gör med sin holga.

Här är från första rullen jag tog. Är 120 mm film som jag har dubbelexponerat. Alltså jag tagit två foton på samma negativ och sen vridit fram filmen


Här har jag använt mig av 35 mm film. Det är kul om man vill ha dom svarta rutorna från negativen med på fotot.
Även här har jag dubbelexponerat.


En till bild med hålen


Att leka med de 4 olika blixtarna som finns på kameran är alltid kul. Här har jag använt mig av den röda och den blå blixten och dubbelexponerat.


Att vrida kameran åt olika vinklar kan även det funka. Här är dubbelexponering då jag vänt kameran upp och ner.


I kameran kan man ha olika film masker. Antingen får man 12 bilder eller 16 bilder beroende vilken mask man väljer. (bilden är tagen här)


Eller så kan man ta bort film masken helt och då kan bilden blir såhär.


Under kameran kan man välja bulb eller normal (B eller N) Om man har bulb kan man själv välja slutartiden. Det är bra om det är mörkt ute. Dock kan man ju lätt glömma att man valde bulb. Jag glömde ju ändra om på 4 rullar i somras som alla blev väldigt suddiga.. Men kan resultera i fina bilder iallafall


Det jag gillar bäst med Holgan är att man aldrig vet vad man får för bild (om ni jämför alla bilder jag visat så är alla väldigt olika). Här är min absoluta favorit som jag har tagit. Var på midsommar 2009 då vädret var stormigt och vi var på väg tillbaka in då regnet kom. Känns väldigt magisk.


Även denna är en favorit


Kan inte komma på mer nu om min Holga. Men om man googlar så kan man få hur mycket inspiration som helst och finns filmer på Youtube. Så ut och köp er en Holga nu vettja!

Kommentarer
Postat av: Anna

bilden på dig o jenny var ju grym! tack för din kommentar förresten men jag tog bort den ganska kvickt. har inte nämnt vad jag heter.. ;)

2011-03-23 @ 20:41:28
Postat av: Anonym

gud vad najs! Funderar på att köpa en holga! förstår bara inte vad det är för skillnad på en holga kamera och dinan f ?

2011-06-06 @ 19:55:38
URL: http://crystalcast.blogg.se/
Postat av: Marie

Holgan är bättre byggd än Dianan men du kan byta ut linserna på Dianan. Jag har aldrig haft en Diana så rekommenderar alltid en Holga :)

2011-06-07 @ 20:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0